Rajza na pograniczu polsko-niemiecko-czeskim

Do Szklarskiej Poręby Górnej, z uwagi na remont szlaku kolejowego nr 311, można obecnie dojechać jedynie od strony czeskiej. Wybraliśmy więc alternatywną górską trasę z Görlitz przez Zittau, Liberec, Tanvald i Harrachov, która liczy ponad 100 km i w dużej mierze wiedzie malowniczą doliną Nysy Łużyckiej u podnóża Gór Izerskich.

Siemens Desiro Classic  926 jako pociąg ODEG relacji Cottbus - Zittau (OE65)  na stacji w Görlitz

Siemens Desiro Classic 642 926 jako pociąg OE 79706 relacji Cottbus – Zittau na stacji w Görlitz

W trakcie podróży siedmiokrotnie przekroczyliśmy granicę trzech sąsiadujących państw: Niemiec, Polski i Czech, w tym aż 4 razy na odcinku Görlitz –  Zittau, na którym pociąg Ostdeutsche Eisenbahn (ODEG) dwukrotnie wjeżdża na teren Polski. Po drodze mija poprzemysłowe tereny Żytawskiego Zagłębia Węglowego. Z okna pociągu dostrzec można także zabudowania Elektrowni Turów w Turoszowie oraz wyrobiska kopalni odkrywkowej węgla brunatnego koło Bogatyni.

Siemens Desiro VT jako pociąg Trilex relacji Liberec - Rybniště na stacji w Libercu

Siemens Desiro VT 07 jako pociąg Trilex relacji Liberec – Rybniště na stacji w Libercu

Z Zittau do Liberca kursują pociągi Vogtlandbahn Trilex, które przejeżdżają przez transgraniczny odcinek leżący po polskiej stronie w okolicach Porajowa, w tzw. worku turoszowskim, liczący niespełna 3 km. Łatwo zarejestrować ten moment, ponieważ z uwagi na zły stan torowiska pociągi zwalniają tam do 30 km/h. Od miejscowości Hrádek nad Nisou linia kolejowa wije się serpentynami wzdłuż Nysy u podnóża Gór Izerskich od północy i Gór Łużyckich od południa.

Stadler RS1 840.014.5 jako poc. o. 16217 Liberec  -Harrachov na stacji w Kořenovie

Stadler RS1 840.014.5 jako poc. os. 16217 Liberec -Harrachov na stacji w Kořenovie

Z Liberca można dojechać bezpośrednio do Kořenova lub Harrachova pociągiem osobowym Českých drah, mijając po drodze malownicze miasta w Górach Izerskich – Jablonec nad Nisou i Smržovkę. W Tanvaldzie rozpoczyna się trasa dawnej Kolei Izerskiej, która na 7-kilometrowym odcinku do Kořenova została wybudowana w systemie kolei zębatej Abta i pokonuje różnicę wzniesień wynoszącą 235 m, mijając po drodze cztery tunele (najdłuższy z nich liczy 940 m). Na dawnej granicznej stacji w Kořenovie znajduje się Muzeum Kolei Zębatej, ilustrujące dzieje Kolei Izerskiej.

wagony motorowe 810 na "letnim peronie" w Szklarskiej Porębie Górnej

Wagony motorowe 810 spółki GW Train Regio na „letnim peronie” w Szklarskiej Porębie Górnej

W Kořenovie/Harrachovie trzeba się przesiąść na pociąg GW Train Regio, który obsługuje połączenie do Szklarskiej Poręby Górnej popularnymi w Czechach wagonami motorowymi 810.

Wagon motorowy 810.659-3 "Marysia" na stacji w Harrachovie

Wagon motorowy 810.659-3 „Marysia” na stacji w Harrachovie

Po drodze mija on malowniczy most na Izerze, odgraniczającej Góry Izerskie i Karkonosze, oraz Przełęcz Szklarską w Jakuszycach, gdzie znajduje się najwyżej położony punkt Kolei Izerskiej (886 m n.p.m.), a tym samym najwyżej położona stacja kolejowa w Polsce.

Tramwaj linii 11 na pętli Tyršovy sady w Jabloncu nad Nisou

Tatra T3 jako tramwaj linii 11 na pętli Tyršovy sady w Jabloncu nad Nisou.

W drodze powrotnej do Görlitz zaliczyliśmy jedną z najpiękniejszych linii tramwajowych w Czechach – wąskotorową linię nr 11 z Jablonca nad Nisou do Liberca. Całą trasę z Görlitz do Szklarskiej Poręby i z powrotem można przejechać na podstawie biletu EURO-NYSA za jedyne 25 PLN.

Zob. też Kořenov, Harrachov, Jakuszyce – trzy graniczne stacje dawnej Kolei Izerskiej

Jedna uwaga do wpisu “Rajza na pograniczu polsko-niemiecko-czeskim

  1. Pingback: Koleją Izerską z Cieplic Śląskich na Ještěd | Rajzy po glajzach

Dodaj komentarz