Korzystając z uruchomionych przez Koleje Śląskie w grudniu ubiegłego roku nowych połączeń, postanowiliśmy wybrać się koleją do Cieszyna i dalej do Czech, by z Czeskiego Cieszyna dotrzeć do Rožnova pod Radhoštěm, Wołoskiego Międzyrzecza, Kopřivnicy i Studénki.
Z Katowic do Czechowic-Dziedzic, gdzie należy przesiąść się na pociąg do Cieszyna, wybraliśmy się okrężną trasą przez Oświęcim. Kursują na niej holenderskie spalinowe zespoły trakcyjne zwane Wadloperami (typ DH1 i DH2), które zostały zakupione przez Koleje Śląskie do obsługi tras o mniejszych potokach podróżnych. Pojazdy te zostały wyprodukowane dla kolei holenderskich w latach 1981-1983 przez niemiecką fabrykę Duewag.
Holenderskie Wadlopery kursują również w relacji Czechowice-Dziedzice – Cieszyn, przez Zebrzydowice, gdzie zmieniają kierunek jazdy. Na odcinku Zebrzydowice – Cieszyn pociągi kursują na linii kolejowej nr 90, która została wybudowana w 1934 roku, kilkanaście lat po podziale Śląskia, umożliwiając połączenie dawnej Kolei Półcnocnej ze stacją graniczną w Zebrzydowicach z fragmentem dawnej linii Kolei Miast Śląskich i Galicyjskich ze stacją w Cieszynie, leżącej po polskiej stronie, do 1925 roku noszącej jeszcze nazwę Cieszyn- Bobrówka.
Następnego dnia wyruszyliśmy regionalnymi pociągami Kolei Czeskich z Czeskiego Cieszyna do Rožnova pod Radhoštěm, z przesiadkami we Frydku-Mistku, Frenštácie pod Radhoštěm i Wołoskim Międzyrzeczu (Valašské Meziříčí).
Na odcinku Czeski Cieszyn – Frydek-Mistek – Wołoskie Międzyrzecze pociągi jadą trasą dawnej Kolei Miast Śląskich i Galicyjskich, która w 1888roku, w czasach Monarchii Austro-Węgierskiej, połączyła większe miasta leżące na Morawach, Śląsku i w Galicji: Kojetín, Wołoskie Mędzyrzecze, Frydek-Mistek – Cieszyn, Goleszów, Skoczów i Bielsko-Białą. W następnych latach została ona przedłużona do Kalwarii Zebrzydowskiej, przez Kędy, Andrychów i Wadowice.
Na odcinku Frýdlant nad Ostravicí – Valašské Meziříčí linia ta (nr 323) prowadzi w górskim terenie na przedgórzu Beskidu Morawsko-Śląskiego, wznosząc się na wyskość 475 na stacji Kunčice pod Ondřejníkem.
Między Wołoskim Międzyrzeczem (Valašské Meziříčí) a Rożnowem pod Radhoszczem (Rožnov pod Radhoštěm) kursują wyprodukowane w bydgoskiej PESIE wagony motorowe „PESA Link”, przez Czechów opatrzone marką Regio Shark i oznaczone numerem serii 844 (w Polsce SA139).
W drodze powrotnej zmieniliśmy trasę i na stacji Veřovice, gdzie szlak 323 łączy się traktem 325, przesiedliśmy się na pociąg jadący w kierunku Studenki.
W Veřovicach znajduje się piękny zabytkowy budynek stacyjny charakterystyczny dla architektury dawnej Galicji.
Linia kolejowa 325 łącząca stację Veřovice (dawna Kolej Miast Śląskich i Galicyjskich) ze stacją w Studence (dawna Uprzywilejowana Kolej Północna Cesarza Ferdynanda) powstała w dwóch etapach. Najpierw, w roku 1881 został oddany do użytku odcinek biegnący ze Studenki do Štramberku, a 15 lat później, w 1896 roku, najtrudniejszy odcinek do Veřovic. Na długości 6,35 km linia ta pokonuje różnicę wzniesień wynoszącą blisko 100 m.
Po drodzie zatrzymaliśmy się w Kopřivnicy, gdzie mieści się Muzeum Techniki Tatra. Przed wejściem do muzeum stoi słynna „Słowacka strzała”, wagon motorowy serii M 290.0 wyprodukowany w Kopřivnicy w dwóch egzemplarzach w 1936 roku. Pojazdy te kursowały regularnie między Pragą a Bratysławą w latach 1936-1939.
Do Czeskiego Cieszyna wróciliśmy przesiadając się w Studence na pociąg osobowy jadący do Mostów koło Jabłonkowa. Warto dodać, że w miejscowej fabryce Vagonka Studénka w latach 1975-1982 produkowane były seryjnie wagony motorowe serii 810, znane z lokalnych tras i z powodzeniem eksploatowane do dzisiaj w Czechach i na Słowacji.
Z Cieszyna do Katowic powróciliśmy porannym pociągiem jadącym do Czechowic-Dziedzic.
W Zarzegu czekała nas przesiadka na pociąg przyspieszony z Wisły Głębców do Katowic.