Koleją na Śląsk Cieszyński, Zaolzie i Morawską Wołoszczyznę

Czechowice-Dziedzice, SN83-007 do Katowic (przez Oświęcim) i SN82-003 jako pociąg os. KS 44125 do Cieszyna. 20.04.2013.

Czechowice-Dziedzice, SN83-007 do Katowic (przez Oświęcim) i SN82-003 jako pociąg os. KS 44125 do Cieszyna. 20.04.2013.

Korzystając z uruchomionych przez Koleje Śląskie w grudniu ubiegłego roku nowych połączeń, postanowiliśmy wybrać się koleją do Cieszyna i dalej do Czech, by z Czeskiego Cieszyna dotrzeć do Rožnova pod Radhoštěm, Wołoskiego Międzyrzecza, Kopřivnicy i Studénki.

SN82-003 jako pociąg os. do Cieszyna na stacji Czechowice-Dziedzice.

SN82-003 jako pociąg os. do Cieszyna na stacji Czechowice-Dziedzice.

Z Katowic do Czechowic-Dziedzic, gdzie należy przesiąść się na pociąg do Cieszyna, wybraliśmy się okrężną trasą przez Oświęcim. Kursują na niej holenderskie spalinowe zespoły trakcyjne zwane Wadloperami (typ DH1 i DH2), które zostały zakupione przez Koleje Śląskie do obsługi tras o mniejszych potokach podróżnych. Pojazdy te zostały wyprodukowane dla kolei holenderskich w latach 1981-1983 przez niemiecką fabrykę Duewag.

SN83-007

SN83-007 jako pociąg osobowy Kolei Śląskich do Katowic.

Holenderskie Wadlopery kursują również w relacji Czechowice-Dziedzice – Cieszyn, przez Zebrzydowice, gdzie zmieniają kierunek jazdy. Na odcinku Zebrzydowice – Cieszyn pociągi kursują na linii kolejowej nr 90, która została wybudowana w 1934 roku, kilkanaście lat po podziale Śląskia, umożliwiając połączenie dawnej Kolei Półcnocnej ze stacją graniczną w Zebrzydowicach z fragmentem dawnej linii Kolei Miast Śląskich i Galicyjskich ze stacją w Cieszynie, leżącej po polskiej stronie, do 1925 roku noszącej jeszcze nazwę Cieszyn- Bobrówka.

SN82-003 na stacji w Cieszynie.

SN82-003 jako pociąg os. KS 44125 z Czechowic-Dziedzic na stacji końcowej w Cieszynie.

Następnego dnia wyruszyliśmy regionalnymi pociągami Kolei Czeskich z Czeskiego Cieszyna do Rožnova pod Radhoštěm, z przesiadkami we Frydku-Mistku, Frenštácie pod Radhoštěm i Wołoskim Międzyrzeczu (Valašské Meziříčí).

Frydek

Na stacji we Frydku-Mistku wagon motorowy 814 189-7 w składzie pociągu os. 12810 Czeskiego Cieszyna oraz lokomotywa spalinowa 754 028-9 na czele składu pociągu os. 3128 z Ostravy hl.n. do Frenštátu pod Radhoštěm. 28.04.2013.

Na odcinku Czeski Cieszyn – Frydek-Mistek – Wołoskie Międzyrzecze pociągi jadą trasą dawnej Kolei Miast Śląskich i Galicyjskich, która w 1888roku, w czasach Monarchii Austro-Węgierskiej, połączyła większe miasta leżące na Morawach, Śląsku i w Galicji: Kojetín, Wołoskie Mędzyrzecze, Frydek-Mistek – Cieszyn, Goleszów, Skoczów i Bielsko-Białą. W następnych latach została ona przedłużona do Kalwarii Zebrzydowskiej, przez Kędy, Andrychów i Wadowice.

Na odcinku Frýdlant nad Ostravicí – Valašské Meziříčí linia ta (nr 323) prowadzi w górskim terenie na przedgórzu Beskidu Morawsko-Śląskiego, wznosząc się na wyskość 475 na stacji Kunčice pod Ondřejníkem.

Widzok na zamek w Wołoskim Miedzyrzeczu.

Widzok na zamek w Wołoskim Miedzyrzeczu znad Dolnej Beczwy.

Między Wołoskim Międzyrzeczem (Valašské Meziříčí) a Rożnowem pod Radhoszczem (Rožnov pod Radhoštěm) kursują wyprodukowane w bydgoskiej PESIE wagony motorowe „PESA Link”, przez Czechów opatrzone marką Regio Shark i oznaczone numerem serii 844 (w Polsce SA139).

Wagon motorowy serii 844 003-4

Wagon motorowy serii 844 003-4 jako pociąg os. 31213 z Wołoskiego Międzyrzecza na stacji końcowej Rožnov pod Radhoštěm.

W drodze powrotnej zmieniliśmy trasę i na stacji Veřovice, gdzie szlak 323 łączy się traktem 325, przesiedliśmy się na pociąg jadący w kierunku Studenki.

Veřovice

Wagon motorowy 842 005-1 na czele pociągu os. 3107 relacji Valašské Meziříčí – Ostrava hl.n. na stacji Veřovice.

W Veřovicach znajduje się piękny zabytkowy budynek stacyjny charakterystyczny dla architektury dawnej Galicji.

Dworzec kolejowy na stacji Veřovice.

Dworzec kolejowy na stacji Veřovice.

Linia kolejowa 325 łącząca stację Veřovice (dawna Kolej Miast Śląskich i Galicyjskich) ze stacją w Studence (dawna Uprzywilejowana Kolej Północna Cesarza Ferdynanda) powstała w dwóch etapach. Najpierw, w roku 1881 został oddany do użytku odcinek biegnący ze Studenki do Štramberku, a 15 lat później, w 1896 roku, najtrudniejszy odcinek do Veřovic. Na długości 6,35 km linia ta pokonuje różnicę wzniesień wynoszącą blisko 100 m.

Słowacka strzała przed wejściem do Muzeum Techniki Tatra w Koprzywnicy.

Słowacka strzała przed wejściem do Muzeum Techniki Tatra w Koprzywnicy.

Po drodzie zatrzymaliśmy się w Kopřivnicy, gdzie mieści się Muzeum Techniki Tatra. Przed wejściem do muzeum stoi słynna „Słowacka strzała”, wagon motorowy serii M 290.0 wyprodukowany w Kopřivnicy w dwóch egzemplarzach w 1936 roku. Pojazdy te kursowały regularnie między Pragą a Bratysławą w latach 1936-1939.

Wagony motorowy serii 810 na stacji w Studence.

Wagony motorowy serii 810 na stacji w Studence.

Do Czeskiego Cieszyna wróciliśmy przesiadając się w Studence na pociąg osobowy jadący do Mostów koło Jabłonkowa. Warto dodać, że w miejscowej fabryce Vagonka Studénka w latach 1975-1982 produkowane były seryjnie wagony motorowe serii 810, znane z lokalnych tras i z powodzeniem eksploatowane do dzisiaj w Czechach i na Słowacji.

SN83 (DH1) w oryginalnym malowaniu kolei holenderskich jako pociąg os. KS 44120 do Czechowic-Dziedzic na stacji w Cieszynie.

SN83-002 (DH3207) w oryginalnym malowaniu kolei holenderskich jako pociąg os. KS 44120 do Czechowic-Dziedzic na stacji w Cieszynie.

Z Cieszyna do Katowic powróciliśmy porannym pociągiem jadącym do Czechowic-Dziedzic.

EN57-730 japo pociąg przyspieszony KS 44012 z Wisły Głębców do Katowic wjeżdża na stację w Zabrzegu.

EN57-730 japo pociąg przyspieszony KS 44012 z Wisły Głębców do Katowic wjeżdża na stację w Zabrzegu.

W Zarzegu czekała nas przesiadka na pociąg przyspieszony z Wisły Głębców do Katowic.

SN83-003 DH3231 jako pocąg osobowy Kolei Śląskich do Cieszyna na stacji w Zabrzegu.

SN83-003 (DH3231) jako pocąg osobowy Kolei Śląskich do Cieszyna na stacji w Zabrzegu.

Dodaj komentarz