Pociągiem przez Szumawę. Część I

Szumawa, choć dzikia i wyludniona, posiada całkiem dużą sieć lokalnych linii kolejowych, umożliwiających dogodny dojazd do górskich kurortów i szlaków turystycznych.

Elektrowóz serii 210 oraz wagony doczepne serii 010 w składzie pociągu osobowego ČD, kursującego na szlaku Rybník - Lipno nad Vltavou.

Elektrowóz serii 210 045-1 oraz wagony doczepne serii 010 w składzie pociągu osobowego ČD, kursującego na szlaku Rybník – Lipno nad Vltavou. 3.05.2014.

Linie te należą do najbardziej urokliwych szklaków żelaznych w Czechach, przebiegają bowiem w większości w górskim terenie. Część z nich udało nam się przejechać w ciągu trzech dni.

Poc. os. 8112/3 České Budějovice - Nové Údolí na stacji w Czeskim Krumlowie.

Wagon motorowy 842 020-0 na tyle poc. os. 8112/3 České Budějovice – Nové Údolí na stacji w Czeskim Krumlowie.

Pierwszego dnia wyruszyliśmy z Czeskich Budziejowic, obierając za cel podróży Český Krumlov oraz Lipno nad Vltavou.

Český Krumlov, średniowieczny gród z rozległym kompleksem zamkowym położonym na skalnym brzegu Wełtawy, leży na szlaku kolejowym oznaczonym nr 194, łączącym Czeskie Budziejowice ze stacją kolejową Černý Kříž. Linia ta budowana była etapami. Nawcześniej, bo w 1891 roku, oddano do użytku odcinek od Czeskich Budziejowic (rozjazd Rožnov) do miejscowości Kájov.

Zabytkowy budynek dworca kolejowego w Czeskim Krumlowie od strony peronów.

Zabytkowy budynek dworca kolejowego w Czeskim Krumlowie od strony peronów.

Stacja w Czeskim Krumlowie znajduje się na jego 27 kilometrze, na wysokości 540 m n.p.m.

Lokomotywa serii 754 020-6 na czele poc. os.8114/5 Nové Údolí - České Budějovice wjeżdża na stację w Czeskim Krumlowie.

Lokomotywa serii 754 020-6 na czele poc. os.8114/5 Nové Údolí – České Budějovice wjeżdża na stację w Czeskim Krumlowie.

Na odcinku Czeskie Budziejowice – Český Krumlov lina ta przebiega pośród wzniesień Pogórza Szumawskiego, w pobliżu masywu Blanskiego Lasu (Blanský les) z dominującym szczytem Kleť  (1084 m n.p.m.).

Widok na zamek w Czeskim Krumlowie.

Widok na zamek w Czeskim Krumlowie.

Zamek w Czeskim Krumlowie wraz z otaczającą go staromiejską zabudową, zwaną Latranem, został wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO i jest drugim co do wielkości (zaraz po praskich Hradczanach) założeniem zamkowym w Republice Czeskiej.

Zamek w Czeskim Krumlowie.

Zamek w Czeskim Krumlowie.

Po powrocie z Czeskiego Krumlowa udaliśmy się do Rybnika, by tam przesiąść się na pociąg osobowy jadący trasą tzw „Lipenki”, pierwszej zelektryfikowanej linii kolejowej na ziemiach czeskich.

Wagon sterowniczy serii 80-73  na czele składu pociągu os. 3885 "Vltava Dunaj" Austriackich Kolei Federalnych do Linzu.

Wagon sterowniczy serii 80-73 055-0 na czele składu pociągu os. 3885 „Vltava Dunaj” Austriackich Kolei Federalnych do Linzu.

Do Rybnika prowadzi linia kolejowa oznaczona nr 196, która w więkoszości wiedzie, a w zasadzie „wije się” traktem dawnej kolei konnej, która w 1832 roku połączyła Czeskie Budziejowice z Linzem. Kolej ta o łącznej długości 128 km i rozstawie szyn 1106 mm uważana jest za pierwszą transgraniczną linię kolejową na kontynencie europejskim. Funkcjonowała do 1871 roku, kiedy to została zastąpiona linią normalnotorową, obsługiwaną już parowozoami.

Muzeum koněspřežky w Czeskich Budziejowicach.

Muzeum koněspřežky w Czeskich Budziejowicach.

Dzieje kolei konnej przypomina Muzeum koněspřežky w Czeskich Budziejowicach, mieszczące się w zabytkowym budynku domu dróżnika przy ulicy Mánesovej 10.

Budynek dworca kolejowego w Rybníku od strony peronów.

Budynek dworca kolejowego w Rybníku od strony peronów.

Obecnie na tej linii kursują do Linzu pociągi osobowe z Czeskich Budziejowic oraz pospieszne z Pragi.

Siemens ES64U2 (1116 193) na czele pociągu osobowego 3885 do Liznu na stacji  Rybník.

Siemens ES64U2 (1116 193) na tyle pociągu osobowego 3885 do Liznu na stacji Rybník.

Pociągi osobowe obsługiwane są składami ekektrycznymi Kolei Autriackich serii 80-43 prowadzonymi w systemie push-pull przez lokomotywy Siemens ES64U2 (seria 1116).

Poc. os 18811 do Rybníka na stacji w Lipnie nad Wełtawą.

Poc. os 18811 do Rybníka na stacji w Lipnie nad Wełtawą.

Jednotorowa zelektryfikowana linia kolejowa nr 195 o długości 22 km, zwana potocznie „Lipenką”, łącząca Rybník z Lipnem nad Wełtawą, została oddana do użytku w 1911 roku jako „Vyšebrodská elektrická místní dráha”. Linia ta biegnie w dolinie Wełtawy, we wschodniej części Pogórza Szumawskiego.

Budynek dworca na stacji Lipno nad Vltavou.

Budynek dworca na stacji Lipno nad Vltavou.

Lipno nad Wełtawą jest najwyżej położoną stacją „Lipenki” (710 m n.p.m.). W 1955 roku, w związku z budową zapory wodnej na Wełtawie (Lipenská přehrada), została ona przeniesiona na drugi brzeg rzeki.

Widok z zapory na zbiornik lipnowski.

Widok z zapory na zbiornik lipnowski.

Lipnowski zbiornik jest największym sztucznym jeziorem w Czechach, dlatego też nazywany jest często Czeskim Morzem. Tafła jeziora mieści się na poziomie 729 m n.p.m.

Widok na zaporę wodną w pobliżu elektrowni Lipno I.

Widok na zaporę wodną w pobliżu elektrowni Lipno I.

W pobliżu zapory znajduje się również elektrownia wodna Lipno I.

Przeczytaj również relację z kolejnych dni:

Pociągiem przez Szumawę. Część II

Pociągiem przez Szumawę. Część III

Jedna uwaga do wpisu “Pociągiem przez Szumawę. Część I

  1. Pingback: Pociągiem przez Szumawę. Część II | Rajzy po glajzach

Dodaj komentarz