Dworzec kolejowy Sosnowiec Maczki został wybudowany w latach 1847-48 jako stacja graniczna Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, leżąca u styku trzech zaborów. Początkowo nosiła ona nazwę Granica, w 1922 roku zmieniono ją na Maczki, a dopiero w 1989 na Sosnowiec Maczki.
Budynek dworca został usytuowany wyspowo, pomiędzy dwoma peronami. Przykuwa on uwagę swoimi rozmiarami i bogatą architekturą. Jego projektantem był znany polski architekt włoskiego pochodzenia, Henryk Marconi. Oprócz kas biletowych, restauracji, poczekalni i komór celnych mieścił się w nim także luksusowy apartament carski.
Jego znaczenie i funkcja zaczęły słabnąć po 1918 roku, kiedy na skutek przesunięcia granic, dworzec został przemianowany i stracił status stacji granicznej, popadając z wolna w zapomnienie, a z czasem w ruinę, przed którą nie zdołał go nawet uchronić fakt wpisania do rejestru zabytków w 1967 roku. Na linii kolejowej 133, przebiegającej przez stację, stopniowo zaczął również słabnąć ruch pasażerski.
Od 2009 roku na stacji nie zatrzymują się żadne pociągi, chociaż jeszcze kilka lat temu regularnie kursowały tędy pociągi osobowe między Dąbrową Górniczą Ząbkowicami a Trzebinią i Krakowem. W obecnym rozkładzie jazdy przejeżdża przez stację, ale bez postoju, pociąg IR „Orlik”, kursujący okresowo w relacji Kraków Gł. – Częstochowa Os.
Z pewnością niecodziennym zjawiskiem był więc pociąg specjalny, który 13 października 2012 roku na kilkanaście minut zatrzymał się przy peronie 1. Wjazd pociągu na stację Sosnowiec Maczki prezentuje nasz krótki film:
Zob. także Kiblem przez Śląsk i Zagłębie