Ostatnie dni 2013 roku spędziliśmy we Wrocławiu, skąd udało nam się dotrzeć do Legnicy, Wałbrzycha i Kłodzka.
Do stolicy Dolnego Śląska dojechaliśmy z Katowic pociągiem IR „Rudawy”, korzystając z promocyjnych Super biletów w cenie 1 zł od osoby.
IR „Rudawy” w rozkładzie jazdy 2013/14 kursują jedynie w okresie 0d 15.12.13 do 9.01.14.
Była to niewątpliwie najtańsza rajza koleją. Trudno więc za taką cenę spodziewać się luksusu. Pojedyncze składy ezt serii EN57, kursujące jako IR „Rudawy” w relacji Katowice – Jelenia Góra, okazały się w tych dniach dość mocno przepełnione. „Rudawami” za tę samą cenę kilka dni później wracaliśmy także do Katowic.
W dodatku, w drodze powrotnej między Gliwicami a Zabrzem miała miejsce awaria zasilania. Skład pociągu wytracił prędkość i w całkowitej ciemności stał między pomiędzy stacjami przeszło pół godziny. Do stacji końcowej w Katowicach dotarł z 35 minutowym opóźnieniem.
Pociąg IR „Rudawy” 187-kilometrowy odcinek między Katowicami a Wrocławiem przemierza szlakiem dawnej Kolei Górnośląskiej (Oberschlesische Eisenbahn), prowadzącej z Wrocławia, przez Oławę, Brzeg, Opole, Kędzierzyn-Koźle i Gliwice do Mysłowic. Pierwszy odcinek tej trasy między Wrocławiem a Oławą (26,4 km) został oddany do eksploatacji 22 maja 1842 roku i od 1945 roku (po ustaleniu granic między Polską a Niemcami na Odrze i Nysie Łużyckiej) uchodzi za najstarszą linię kolejową na terenie Polski.
O podróży do Legnicy oraz Wałbrzycha i Kłodzka napiszemy w kolejnych wpisach. Poniżej prezentujemy serię zdjęć wykonanych na terenie dworca głównego we Wrocławiu – jednego z najpiękniejszych dworców w Polsce.
Został wzniesiony w latach 1855-57 wg projektu Wilhelma Grapowa w stylu nawiązującym do angielskiego gotyku Tudorów, w latach 1899-1904 został przebudowany wg projektu Bernard Klüschego i wzbogacony o elementy secesji. W latach 2010-2012 przeszedł gruntowną renowację. Jako jeden z 5 dworców w Polsce posiada halę peronową.
Wrocław posiada obecnie kilka międzynarodowych połączeń kolejowych z Czechami (Lichkov, Usti nad Orlici) i Niemcami (Drezno, Berlin i Hamburg).
Między Wrocławiem a Dreznem kursują 3 pary pociągów Regio Ekspres, obsługiwane spalinowymi zespołami trakcyjnymi serii 642 Kolei Niemieckich (DB).
Spalinowe szynobusy kursują również na niezelektryfikowanych szlakach do Trzebnicy, Świdnicy i Żar. Relacje te obsługują Koleje Dolnośląskie.
Na koniec jeszcze kilka ujęć dworca nocą.
W pejzaż kolejowego Wrocławia wpisał się także nocny neon „Dobry wieczór we Wrocławiu” od 1962 roku witający podróżnych wychodzących z dworca głównego.
Zapraszamy również do wysłuchania kultowej piosenki o wrocławskim neonie „Neonowy Pan”we współczesnej aranżacji zespołu Eklektik Session.